Det satt inte direkt kort inne, eller vad man ska säga. Jag talar, som titeln på inlägget förstås vittnar om, om vår outsourcing av kundtjänsten. När jag säger ”vår” så syftar jag till företaget som jag och min vän Morgan driver. Det är förresten inte jätteofta som jag talar om det här så det kanske är på sin plats att börja med:
Företaget för vilket vi alltså nu outsourcat kundtjänsten är ett bolag som arbetar med diverse tillbehör till VVS. Inte det charmigaste ni hört säkerligen men icke desto mindre det som tjänar vårt levebröd. Det går förresten ganska bra för oss ska jag be att få tala om så man är i någon mening sin egen lyckas smed. Eller hur?
Hur som helst så hade vi upptäckt ett litet hål i organisationen. Vi hade egentligen inte någon ordentlig kundservice att erbjuda. Den bestod av att jag eller Morgan själva svarade i telefon. En situation som till en början var hållbar men som gick åt det mer ohållbara hållet mer och mer i takt med att kundbasen växte.
Samtalet om outsourcing av kundtjänst kom upp redan för 1,5 år sedan. Det var under en period då vi haft kampanj på en särskild typ av varor. Vi var otroligt stressade den veckan, inte minst eftersom vissa av leveranserna blivit försenade en smula. Samtalen in till oss gick varma och många var upprörda – både över förseningar, fakturor och inte minst för den långa väntetiden.
Så, outsourcing av kundtjänst då. Det kom på tal för att vi överhuvudtaget skulle kunna koncentrera oss på det vanliga jobbet. Våra vanliga arbetsuppgifter, så att säga. Ja, vi bestämde oss för att kolla upp saken med outsourcing av kundtjänst.
Snabbt konstaterade vi att vi inte visste var vi ens skulle börja leta. Vi landade i att vi var tvungna att ta extern hjälp för att veta mer. Vi ringde Morgans bror Mats som hade stenkoll på outsourcing av kundtjänst. Eller snarare: Han sa att han hade stenkoll på kundtjänster och outsourcing av desamma, och vi tog honom på orden.
Sakeliga tog vi oss fram mot en lösning. Lösningen bestod av ett företag, ett av världens största, som med kort varsel kunde ta hand om outsourcingen av vår kundtjänst. Det satt inte långt inne att bestämma sig för bolaget, kan jag be att få meddela. Oerhört professionellt bemötande redan från början.